Doelgerichte en professionele dienstverlening
Om ondernemers te helpen klanten blijvend voor zich te winnen, bieden we dienstverlening op drie heldere vlakken: het ondernemerschap, het assortiment en de communicatie met de klant in en om de winkel. Dat varieert van praktisch advies aan de ondernemer via inkoopcondities en schappenplannen tot aan beurzen en marketinguitingen. Alle diensten zijn op elkaar afgestemd omdat ze zijn gebaseerd op een gemeenschappelijke visie en doelstelling.
We geven alle ruimte aan lokaal ondernemerschap. Om in de toekomst de harten van de klanten te blijven stelen, moeten winkels immers persoonlijk en authentiek zijn. Wij bieden daarom geen franchisecontracten maar product- en marketingconcepten die de eigen identiteit van de ondernemer onderstrepen en versterken.
Het GRS Inkoopplatform
De basis van je bedrijf wordt gevormd door je assortiment. We bieden je daarom een ruime portefeuille aan tuinbranche leveranciers waarmee de beste prijzen zijn uitonderhandeld en waarmee gestaffelde condities zijn afgesproken waarop je zonder inspanningen kunt meeliften (meer inkoopvolume is meer inkoopvoordeel). Met het collectief benutten we de kracht van GRS, de grootste tuincentrumorganisatie van de Benelux, en kunnen we opzienbarende inkoopvoordelen realiseren.
Daarnaast zijn selecties gemaakt van rendabele assortimenten in de vorm van schappenplannen die modulair beschikbaar zijn voor verschillende afmetingen van afdelingen en voor zowel Nederland als België.
Alle gegevens zijn uiteraard ook digitaal beschikbaar zodat je geen omkijken meer hebt naar juiste product- en prijsinformatie in je automatiseringssysteem. Wij bieden bij een selectie aan leveranciers daarnaast de mogelijkheid om via EDI (Electronic Data Interchange), digitaal te bestellen. EDI biedt voor zowel GRS Retail leden als leveranciers veel voordelen. Behalve een snellere en foutloze afhandeling van orders en facturen, bieden sommige leveranciers ook een EDI korting.
Onze grootschalige huisbeurzen -die drie keer per jaar worden georganiseerd- laten de laatste trends zien, bieden je aantrekkelijke acties, maken het je gemakkelijk om je folder- en andere artikelen efficiënt in te kopen en zijn een bron van inspiratie. Daarnaast vormen de beurzen een contactmoment met collega-tuincentra, leveranciers en GRS personeel.
De beurzen worden exclusief voor GRS Retail tuincentra georganiseerd.
Al onze voorkeursleveranciers zijn aangesloten op ons crossdocktraject met Vos Logistics. Hierdoor heb je slechts één vervoerder aan de deur en dus ook maar één aanspreekpunt, ontvang je dagelijks een melding van de leveringen die je de volgende dag kunt verwachten en profiteer je bovendien van lagere franco-order bedragen.
Winkelautomatisering
Voor de winkelautomatisering werken we samen met een vaste partner. Deze draagt de zorg voor het gehele traject, van offerte tot ingebruikname van de automatisering. Tuincentra die al geautomatiseerd zijn, krijgen volop ondersteuning bij alles wat met winkelautomatisering te maken heeft.
Uiteraard is winkelautomatisering geen verplichting voor aansluiting bij GRS Retail.
Je eigen accountmanager
Als aangesloten tuincentrum krijg je een eigen accountmanager die je begeleidt bij het gebruik van de dienstverlening. Maar ook bij het verbeteren van je bedrijfsvoering. Daarbij wordt er gedacht en gehandeld vanuit een specifiek voor tuincentra ontwikkeld bedrijfsmodel zodat er een heldere probleemanalyse kan worden uitgevoerd en we samen met jou, en eventueel externe specialisten, gericht aan de slag kunnen.
Het GRS Platform
Alle informatie en nieuwsberichten met betrekking tot onze dienstverlening zijn overzichtelijk bij elkaar geplaatst op ons intranet, het GRS Platform. Benchmarkgegevens, leveranciersinformatie, brancheberichten en informatie over onder meer onze beurzen, bijeenkomsten en marketingcampagne zijn allemaal terug te vinden op het GRS Platform. Zo beschikken onze aangesloten tuincentra op ieder gewenst moment over de benodigde informatie en kunnen ze diverse zaken eenvoudig online regelen.
De GRS Retail Bedrijfsmonitor & Bedrijfsscan
Een goede aanpak begint bij weten waar je staat en waar je heen wilt. Met de GRS Retail Bedrijfsmonitor kun je je bedrijf vergelijken met een forse groep collega tuincentra. Ook proberen we je, indien gewenst, proactief te monitoren zodat we het je kunnen laten weten als we kansen of bedreigingen zien. De bedrijfsmonitor biedt onder meer inzicht in:
- Omzetoverzichten van collega tuincentra per dag, week, maand of per kassagroep.
- Omzetanalyses in vergelijking tot voorgaande jaren.
- TopX lijsten met een overzicht van de best verkochte artikelen over een bepaalde periode.
- Maandelijkse concurrentie-overzichten.
De GRS Retail Bedrijfsscan gaat een stap verder: samen met jou kunnen we de prestaties van je tuincentrum verder in beeld brengen waardoor het snel duidelijk wordt waar verbeteringen mogelijk zijn.
De GRS Retail Marktscan & Verbeteringsmodule
De commerciële mogelijkheden van jouw postcodegebied in beeld
De retail verandert, daar zijn we ons allemaal van bewust. Deze dynamische wereld vraagt om het (beter) benutten van je capaciteiten. Om onze tuincentra hierin te ondersteunen, bieden we de GRS Retail marktscan aan. De marktscan geeft per postcodegebied inzicht in het aantal huishoudens en hun specifieke woonsituatie (bv. woning met of zonder tuin). Daarnaast geeft de scan ook inzicht in de consumptieve bestedingen en nog specifieker: uitgaven in tuinbranche gerelateerde producten. Feitelijk beschikt ieder tuincentrum hiermee over zijn mogelijkheden per relevant verzorgingsgebied tot op postcode niveau.
Wil je nog een stapje verder gaan, dan kunnen we op basis van de marktscan de verdieping in gaan en een verbeterplan op maat voor je maken. Deze verbeteringsmodule biedt antwoord op de vraag: “Hoe doe ik het en waar kan het beter?” Met behulp van de verbeteringsmodule kun je je verkoopruimte zo efficiënt en effectief mogelijk gebruiken (maximaliseren van omzet/ m2). Daarnaast kan gerichter aandacht worden besteed aan de voor jouw verzorgingsgebied meest lucratieve assortimentsgroepen. Toepassingen hebben laten zien dat enerzijds kosten en onnodige activiteiten achterwege kunnen blijven en anderzijds extra omzet en marge mogelijk is door gericht invulling te geven aan behoeften en wensen van klanten in jouw marktgebied.
Diverse contactmomenten
Het delen van kennis en het inspireren en leren van elkaar zien we als belangrijk punt binnen onze dienstverlening. Jaarlijks organiseren we daarom diverse contactmomenten. Deze momenten vormen bovendien een mooi moment om met collega tuincentra te netwerken.
Onze contactmomenten zijn niet alleen gericht op de huidige generatie ondernemers, maar ook op jonge ondernemers in spé. We brengen hen bij elkaar in aparte programma's waar onderwerpen aan worden gesneden die specifiek voor hen van toepassing zijn.
Contactmomenten zijn o.a.:
- Beurzen (klik op de link voor een impressie van onze beurzen)
- Retaildagen
- Trainingen
- Online Bijpraatmomenten
- GRS komt naar je toe
- Voorjaarstour
- Kersttour
- Webinars
- StudieClub
- Jonge Ondernemers Club (JOC)
Onze marketingcampagnes
De strijd om de consument wordt steeds intensiever. Je klanten effectief en persoonlijk bereiken, is daarom ontzettend belangrijk geworden. Om je daarin te ondersteunen heeft GRS Retail marketingpakketten ontwikkeld die als losse modules af te nemen zijn. In onze online marketingomgeving kies je zelf de mix van marketingmiddelen die bij jouw tuincentrum en marktgebied past. Van nieuwsbrieven tot social media berichten & stories of een digitale krasactie voor de klant. In de online omgeving kun je kiezen voor kant-en-klare bouwstenen waarmee je zelf aan de slag gaat, of juist helemaal ontzorgd worden. Uiteraard betaal je slechts voor datgene dat je bij ons afneemt.
Bij onze marketingpakketten staat online promotie centraal. Want, of je je nu richt op senioren, volwassenen of kinderen, iedere doelgroep bevindt zich tegenwoordig online. En de vooruitzichten liegen er niet om; online zichtbaarheid zal de komende jaren nóg belangrijker gaan worden in de retail. Met de marketingpakketten helpen we je om de consument nu en op lange termijn, te blijven bereiken. Door bijvoorbeeld je e-maildatabase en je zichtbaarheid op social media te laten groeien. Maar ook door het mogelijk te maken om online te adverteren. Uiteraard bieden we ook nog steeds folders aan in onze pakketten. Je kunt deze digitaal verspreiden via diverse kanalen of laten drukken.
Wij geloven sterk in lokaal ondernemerschap, vooral in de tuincentrumbranche waar bedrijven met een eigen gezicht de harten van consumenten kunnen veroveren. Daarom hebben we de afgelopen jaren sterk ingezet op het ondersteunen van lokale marketingactiviteiten. Dit biedt talloze mogelijkheden om de campagne af te stemmen op de ‘couleur locale’ van het tuincentrum. Zo kun je de marketingmiddelen de juiste toon geven door de focus te leggen op het groen of juist op sfeer en inspiratie. Ons unieke Promotie on Demand systeem stelt je in staat om de looptijd van je folder te bepalen, eigen teksten in te voeren en prijzen te wijzigen. Alle marketingmiddelen worden bovendien automatisch opgemaakt in je eigen huisstijl.
Ontdek ook de mogelijkheden van een op maat gemaakte GroenRijk marketingcampagne!
Wij bieden een unieke campagne voor tuincentra die het GroenRijk-merk vertegenwoordigen. Er zijn enkele voorwaarden van toepassing, waaronder het gebruik van standaard marketingmiddelen die essentieel zijn voor een consistente uitstraling. Denk hierbij aan de GroenRijk-huisstijl met logo, koofborden, folder, vlaggen, presentaties etcetera. Deze elementen dragen niet alleen bij aan een uniforme uitstraling, maar zorgen ook voor directe herkenning bij consumenten. Daarnaast bieden we ook voor GroenRijk een ruime keuze uit diverse marketingpakketten, gericht op het vergroten van jouw zichtbaarheid.
Ook hier ligt de focus voornamelijk op online, met expertise in online folders, nieuwsbrieven, social media en Google-campagnes.
GRS Retail, je eigen reclamebureau
Onze marketingafdeling kan naast de marketingcampagne ook diverse reclame-uitingen op maat maken. Dankzij onze jarenlange ervaring in de tuinbranche begrijpen we je wensen op marketinggebied beter dan elk ander willekeurig reclamebureau. Daarnaast beschikken we over een beeldbank met ca. 40.000 branche gerelateerde beelden. We werken op een persoonlijke en laagdrempelige manier en bieden je uiteraard een aantrekkelijk uurtarief.
Je kunt ons onder andere inschakelen voor:
- (Restyling) van de huisstijl
- Advertenties
- Flyers / folders
- Banieren / koofborden
- Cadeaukaarten
- Prijskaarten
- Klantkaarten
Vacature website - www.werkenbijeentuincentrum.nl
Er is veel vraag naar personeel, maar het kan soms lastig zijn om de juiste kandidaat te vinden. Daarom hebben we de vacature website 'www.werkenbijeentuincentrum.nl' gelanceerd speciaal voor alle GRS leden.
Op deze gebruiksvriendelijke website kun je kosteloos je eigen personeelsadvertenties en stageplaatsen plaatsen, waarmee we samen bouwen we aan een levendig platform vol groene kansen in Nederland en België. De website is eenvoudig te gebruiken en altijd beschikbaar.
Terwijl het aanbod groeit, zorgen wij ervoor dat jouw vacatures opvallen. Onze krachtige SEO- en SEA-campagne is gericht op maximale zichtbaarheid van www.werkenbijeentuincentrum.nl voor onze doelgroep in jouw regio.